خدا رو كولت خانم دالاوي!!!


خانم دالاوي اثر برجسته ويرجينيا ولف  و ترجمه خجسته كيهان از اون كتابهايي بود كه با عذاب تمومش كردم.عذابي اليم و كشنده كه چند ماه تمام مرا به خود پيچاند. طوري كه امروز دلم ميخواد اينجا بايستم و با افتخار بگم كه بالاخره شرشو كندم!

يك صبح تا شب در شهر لندن همراه كلاريسا دالاوي كه در تدارك مهماني اشرافي خود است و گروهي از شخصيت هاي فرعي كه هر يك به نحوي با او مرتبط هستند و البته سپتيموس سربازي از جنگ برگشته كه از بيماري مامعلوم رواني كه او را به سوي خودكشي سوق مي دهد، رنج مي برد وعليرغم وصل نبودن به بدنه اصلي داستان تاثير گذارترين شخصيت كتاب است.اين تمام دستمايه نويسنده براي اين كتاب دويست صفحه اي است.

دالاوي

كتاب از لحاظ شيوه و سبك نگارش جزو رمان هاي مطرح معاصر است. شكستن فرم خطي زمان، بيان داستان از ديدگاه شخصيت هاي مختلف داستان و توصيف موازي وقايع همزمان و مرتبط كردن آنها با يكديگر حتما همگي در زمان نگارش داستان ايده هايي بكر و بي نظير بوده اند اما سوال اينجاست كه براي خواننده امروزي هم مي توانند به همان اندازه جذاب باشند؟

تكنيك هايي كه امروزه جزئي از روشهاي شناخته شده چه در حوزه داستانگويي و چه در حوزه سينما شده اند و هر روز نمونه هاي كاربرد آنرا حتي در سريال هاي تلويزيوني هم مي بينيم به نظر نمي رسد بتواند دليل و انگيزه كافي براي تحمل رنج تا به آخر خواندن رمان كسل كننده خانم ولف باشد كه لا اقل از ديد من به سختي از كمبود يا نبود محتوي رنج مي برد. گويي ذهن نويسنده به قدري معطوف به آزمودن فرم هاي جديد نوشتاري بوده كه به كل از مساله اصلي تر «محتوي» غافل مانده.

بد نيست نگاهي هم به جملات آغازين مقدمه مترجم محترم بياندازيم

«خانم دالاوي از رمانهاي مهم و مطرح ويرجينيا ولف است.رماني كه مايكل كانينگهام با الهام از آن ساعتها را نوشت»

شايد هم  خانم دالاوي همين قدر اعتبار را هم بيشتر مديون آقاي كانينگهام است كه ايده آن را دستمايه اثرش قرار داده تا خالق جنجالي اش!

یک دیدگاه برای ”خدا رو كولت خانم دالاوي!!!

  1. سخت ترین کتابی که من تمامش کردم اگر شبی از شبهای زمستان مسافری بود
    کتابی که رسما کالیونو خواننده رو به استهزا گرفته بود و شاید هم آستانه تحملشو می سنجید در حین خوندن این کتاب 3 یا 4 بار من کتاب رو پرت کردم و کوبوندم به دیوار اما باز رفتم و برش دادشتم به امید اینکه شاید این بار سر کاری نباشه
    اگه مازوخیزم حاد داری و نخوندیش بهت توصیه اش میکنم

نظر شما چیست؟

